E-sport fortsætter sin fremmarch

Interessen for e-sport har aldrig været større. Nu kan masser af unge følge med online i livestreams af kampe mellem professionelle hold i forskellige spil såsom League of Legends og Starcraft, og flere og flere mennesker begynder at leve af at spille computer blandt andet via YouTube, og på Tv3Sport har det også sin egen sektion.

Derudover ser mange e-sport i fjernsynet og læser om det i diverse aviser.

Men hvorfor er e-sport blevet så populært, og hvad er konsekvenserne for de ældre computerspilgenrers levetid?

Foto credits: testsite.dk.




De psykologiske behov bliver dækket

Vi kender alle til de psykologiske behov angående mad og søvn, men forskere såsom de amerikanske Rigby og Ryan peger på, at mennesker har behovet for eksempelvis at føle tilhørsforhold og kompetence.

Vedrørende kompetencebehovet er der et behov iblandt os til at føle, at vi har mestret en opgave, samt bevidstheden om, at vi rent faktisk er gode til noget og kan blive bedre til en række af opgaver. Disse behov tilfredsstilles blandt de unge, når de efter hårde anstrengelser går et ”level up” i diverse e-sportspil.

Mange computerspil viser desuden spillerne tydeligt, at de klarer sig godt undervejs ved for eksempel at lade spillerens figur lyse op på skærmen eller skabe en farvestrålende tekst til spilleren, hvis han/hun har opnået en bonus i den pågældende runde.

Endvidere er det også, med god grund, påvist, at spillerne er meget tilbøjelige til at fortsætte e-sportsspillene, når de føler, at de kan mestre dem.

Tilhørsforhold uden langvarige relationer

E-sportsspillene spiller desuden en rolle, når emnet handler om tilhørsforhold.

Behovet for at være en del af noget og have en relation til andre bliver netop tilfredsstillet igennem online gaming, hvor korte beskeder skaber tilhørsforhold uden langvarige relationer.

Den kortvarige kontakt skaber et kammeratskab mellem spillerne, og dette er altså nok til, at spillerne får følelsen af tilhørsforholdet. Dog er samværet online for mange unge ikke nok, hvilket også er grunden til de mange opstående LAN-events, hvor flere tusinde unge deltager.

Her prioriteres det fysiske samvær, og i e-sportsklubberne hjælper voksne eller de mere erfarne spillere endda de unge med at forbedre deres kommunikationsevner og venskaber igennem coachingen af gamingevnerne.

Spilgenrer kan ikke følge med

Ifølge egames.dk er e-sportens fremmarch er dog ikke de massive online role-playing games’ (MMORPG) store ven.

Spillere er nemlig begyndt at bevæge sig væk fra denne genre, i takt med at e-sportsspillene er blevet mere populære. Manglen på nye titler, forældede betalingsformer samt nye, store spil er også på listen over faktorer, der påvirker MMORPG-genrens popularitet.

Denne genre er desuden heller ikke den optimale, når det gælder e-sportens store konkurrencer, idet det kan tage op til flere måneder at opbygge en karakter.

E-sportsspillenes spillere, som enten kan bestå af hold eller enkelte professionelle spillere, virker endvidere som rollemodeller for unge, idet de er beviser for, at folk rent faktisk kan leve af at spille de populære e-sportspil.

Morten Storgaard

Jeg skriver om Internetteknologier, mobiler og gadgets. Jeg er 37 år, tech-nørd og (godt) gift på 12. år. Jeg har studeret Informationsvidenskab på Århus Universitet, og har arbejdet med online og digitale teknologier siden 2004.

Lignende artikler