Så meget data postes online per dag!

Flere og flere brugere kommer på nettet hvert år – særligt i Kina og Afrika – og det betyder, at der også genereres mere og mere data på nettet.

90% af den data, der i dag ligger tilgængeligt på nettet, er blevet skabt siden 2016 ifølge Microfocus.com. Det tal siger lidt om, hvor hurtigt udviklingen går. Særligt når man tænker på hvor gammelt Internettet er.

Sociale medier vokser eksplosivt

Først og fremmest er de sociale medier vokset eksplosivt de seneste år, og det er eksempelvis i vores eget land blevet mere usædvanligt ikke at være på Facebook, end det er at benytte den sociale platform.

Youtube, Instagram og Facebook

På YouTube opleves en hastig vækst. I 2017 så brugerne af YouTube samlet set 4.146.600 videoer hvert minut.

På Instagram blev der uploaded 46.740.000 opslag hvert minut, og på Facebook blev der skrevet 510.000 kommentarer, 293.000 statusopdateringer, og der blev uploaded 136.000 fotos hvert minut.

Med så høje tal og så hastig en udvikling er der ikke noget at sige til, at mængden af data på internettet vokser hurtigere, end man næsten kan forestille sig – og dette gælder endda kun de sociale medier.

Tal viser, at sociale medier hver dag på verdensplan får 840 nye brugere hvert eneste minut, og alle disse brugere genererer naturligvis en stor mængde data, når de færdes på de online platforme.

Mobile enheder vokser

Data fra mobile enheder vokser også i takt med, at flere og flere benytter mobilen frem for computeren til diverse søgninger og aktiviteter på nettet.

Tilbage i 2014 tippede kurven, og der blev registreret flere mobilbrugere på internettet end desktop-brugere. Forskellen er stadig ikke markant, men udviklingen peger på, at vi i fremtiden vil opleve, at mobiltelefoner og tablets i højere og højere grad vil udgøre de enheder, vi benytter, når vi skal tilgå internettet.

Flere data giver mere viden

Den hastigt voksende mængde data på internettet betyder desuden, at virksomheder kan opnå større og mere præcis indsigt i brugernes adfærdsmønstre.

Eksempelvis benyttes data på nettet til at skræddersy reklamer til brugerne på sociale medier, så de præsenteres for produkter og gode tilbud, der sandsynligvis vil falde i deres smag.

Det kræver dog mange forskellige værktøjer at skabe disse algoritmer ud fra data, og processerne udvikles og optimeres hele tiden hver dag.

Tjek Madskristensen.dk for flere online nyheder.

Morten Storgaard

Jeg skriver om Internet, wifi-relaterede emner og gadgets. Jeg er 35 år og (godt) gift på 10. år med en Youtube rejseblogger, så jeg rejser en del. Når jeg ikke nørder, så nyder jeg gerne god mad eller noget tung rock :-)

Lignende artikler