YouTube har fået vokseværk – se tallene her

Hver dag uploades der omkring 300.000 nye videoer til YouTube, og man kan dermed roligt sige, at mediet har fået vokseværk siden sin begyndelse!

Videoformatet er blevet mere og mere populært og med for eksempel et stigende antal vlogs og personlige videoer, er mængden af materiale boomet inden for de seneste år.

Få tallene her!

Musikken er blevet skubbet i baggrunden

Tidligere var YouTube primært set som en platform til upload af musikvideoer og andet musikrelaterede indhold som livekoncerter og studieoptagelser.

Dette er imidlertid blevet skubbet i baggrunden til fordel for blogs, videoer om gaming, underholdningsvideoer og videoer om action og film! Mængden af videoer dedikeret til musik er nu nede på blot 5% af den samlede mængde daglige uploads på siden, hvor kategorien ’mennesker og blogs’ er oppe på hele 41%!

Videoer om gaming optager 14% af den samlede mængde uploads, videoer om film og action fylder 10%, og kategorien ”underholdning” står for 8% af de daglige uploads på YouTube.

Dermed kan man altså konkludere, at musikken ikke længere er så vigtig en del af mediet, som det tidligere har været, og at for eksempel gaming og blogs i langt højere grad har fanget brugernes interesse!

Flest ser videoer om gaming

Selvom svimlende 41% af de daglige uploads på hjemmesiden er i kategorien ”People and Blogs”, er det imidlertid ikke denne kategori, der har flest visninger.

Faktisk er det ”gaming”, der får mest opmærksomhed på siden!

Den store mængde uploads i kategorien ”mennesker og blogs” kan skyldes den enorme opmærksomhed, der har været på ”YouTubere” i de seneste år. Fænomenet ”YouTuber” handler i bund og grund om mennesker, som poster personlige videoer på YouTube enten blot for sjov eller for ligefrem at gøre det til deres levebrød. Det kan være en profil omhandlende alt fra tøj og make-up til pranks og spas, og de er alle baserede på individets egne optagelser og udtalelser.

De store og mest kendte YouTubere tjener masser af penge og er superstjerner i samme skala som musikere, og netop derfor er der også så mange, der forsøger at slå igennem på denne måde, hvilket resulterer i de mange uploads i denne kategori hver eneste dag!

Videoformatets popularitet giver grobund for nye virksomheder

Ud over at nogle få slår igennem som YouTubere og tjener deres penge på denne måde har den stigende interesse for videoformatet også skabt grobund for en mængde nye virksomheder.

I og med efterspørgslen på velproducerede og gennemarbejdede YouTube-videoer er steget, er udbuddet af virksomheder med videoer som speciale naturligvis ligeledes steget. Markedet har fået øjnene op for videoformatet og er blevet mere interesserede i denne form for underholdning og informationssøgning, og derfor er det også oplagt for virksomheder og privatpersoner at promovere sig i netop dette format fremfor med klassiske tekstreklamer.

En virksomhed, som netop er opstået i kølvandet på den stigende interesse for videoformatet, er den danske http://videofabrikken.dk/, som producerer flotte videoer til enhver lejlighed! De er et godt sted at starte, hvis du ønsker at blive klogere omkring brug af video online.

Morten Storgaard

Jeg skriver om Internet, wifi-relaterede emner og gadgets. Jeg er 35 år og (godt) gift på 10. år med en Youtube rejseblogger, så jeg rejser en del. Når jeg ikke nørder, så nyder jeg gerne god mad eller noget tung rock :-)

Lignende artikler