Vi har undersøgt en lang række apps, som lærer børn basale koncepter fra programmering.
Vi har opdelt programmerne efter aldersgruppe.
Når du føler, at barnet begynder at forstå lette engelske sætninger, bør du skifte over til de engelske programmer. Her er en del mere at vælge imellem.
Vi anbefaler at hente programmerne til en iPad eller tablet, da mobilskærmen typisk bliver for lille.
hop til afsnit..
Apps for de mindste børn (indskolingen)
Til de mindste har vi samlet en række helt simple apps.
De får barnet igang med at sammensætte små kommandoer i en rækkefølge, som giver en forståelse af at et program basalt set blot er en opskrift. Dvs. en række instrukser, som en figur på skærmen skal følge til punkt og prikke.
Hour of Code (på dansk)
Hour of Code er små een times sessions, som kan anvendes i hjemmet eller på skolen. Code.org står bag initiativet, som er støttet af midler fra bl.a Facebook, Microsoft, Amazon og Google.
Alt foregår i web-apps.
Dvs. man ikke behøver hente en app, da det kan køre direkte i browser-vinduet. Det kan derfor anvendes på både mobil, tablet og computer.
Man kommer igang ved at vælge et af flere små programmer. Fx. kan man kode sin egen version af Flappy Bird.
Det er et spil mange børn kender, hvor en lille fugl basker med vingerne, hver gang man tapper på skærmen. På den måde styrer man fuglens højde, og skal styre den udenom en række forhindringer.
Spillet er meget intuitivt, og utrolig nemt at komme igang med for selv de mindste.
Der kræves ikke login og opsætning for at komme igang, man vælger blot nogle “brikker” med kommandoer, og placerer dem i en rækkefølge. Herefter kan man trykke på “Kør“, og afprøve hvordan det fungerer.
Man kan fx. vælge hvad der sker, når fuglen rammer jorden eller en forhindring.
Når man har lavet sin egen udgave af spillet, kan man dele det med sine venner, og lade dem prøve det.
Hour of Code er et rigtig godt sted at starte, og det er faktisk mægtig sjovt for både børn og voksne. Du kan sagtens prøve det sammen med dit barn, uden at have nogen som helst forståelse for programmering.
Move the turtle (på engelsk)
Her starter man med at gennemgå nogle enkle tutorials, som giver en god forståelse for hvordan programmet virker.
Hvis du er i tvivl, hvorvidt du kan forstå og forklare instrukserne til barnet, er Move the Turtle derfor en god mulighed.
Skærmen er opdelt i to dele: en ”command-bar” i venstre side resten af skærmen vises en lille skildpadde på en grøn baggrund:
Øvelserne går nu ud på at opstille en række regler / kommandoer, som skildpadden skal følge.
I den første opgave skal man blot få skildpadden til at få lidt op på skærmen, og så bliver det gradvist lidt vanskeligere. Man guides igennem de forskellige kommandoer, og får en fin basal forståelse af at opbygge en kode via et sæt af kommandoer.
Interfacet er let at bruge.
Man kan drag-n-drop elementerne, og når man har listet en række instrukser til skildpadden, er det faktisk ret sjovt at teste om man har gjort det rigtigt.
Kodable er en anden app, som fungerer ca. på samme måde. Den er dog abonnementbaseret, hvilket kan blive dyrt i længden, hvis man glemmer at framelde det igen.
GoldieBlox (på engelsk)
Denne app er designet specielt til piger.
Igen skal barnet vælge nogle instrukser, for at få karakteren på skærmen til at følge en rute. De første niveauer handler kun om at placere nogle pile i den rigtige rækkefølge, så en pige på et skateboard kører fra start til mål.
Hver gang man gennemfører et niveau, får man en lille belønning i form af nogle stjerner og en glad melodi.
Denne app adskiller sig fra de øvrige apps ved at have en del dialog mellem karaktererne i spillet.
Der er hele tiden er en tydelig historie, og opgaverne der skal løses er en del af en større historie, hvor pigerne bager cupcakes og suser rundt og afleverer dem.
Der er desuden en del flere muligheder for at designe sin figur med tøj og pynt end hos de øvrige apps.
Apps for de større børn
Hour of code (alle aldre)
Til de større børn skal vi også have fat i Hour of Code, som vi omtalte øverst i artiklen.
Deres apps kan bruges hele vejen op gennem skolens klassetrin, og er fantastisk gode lavet.
Det er med god grund, at både mark Suckerberg, Bill Gates og Barack Obama har støttet projektet både økonomisk, og ved at lægge ansigt til reklamevideoer.
Til 3-5 klassetrinnene kan vi anbefale “Code Combat”, som er ideelt, hvis man har min. 3-4 timer til rådighed (eller længere!).
Med dette spil er vi rykket videre fra småbørns-programmerne, som blot handler om at placere nogle brikker (kode-stumper) i en rækkefølge.
I Code Combat skrives simple koder i Python eller Javascript!
Der stiftes her kendskab med objekter, variabler, loops og andre meget basale elementer af programmering.
Det kræver lidt mere forberedelse til dig som forælder, men ikke noget der kræver mere end alm. kunnen indenfor matematisk og logisk tænkning. Du lærer hurtigt den smule programmering du skal forstå, for at komme igang med dit barn.
Se Barack Obama reklamere for projektet her:
Tynker (fra 7 år)
Tynker programmet er noteret til at kunne bruges fra 7 år.
Børnene kan her more sig med de mange muligheder for at bygge store universer og spil.
Senest er der tilføjet en del designs i samarbejde med Minecraft, som er meget populært blandt de større børn.
Voksne kan have meget sjov med at denne app, særligt sammen med de lidt større børn.
Grafikken ligner lidt de gamle konsolspil som Super Mario, så det skal nok gøre farmand nostalgisk og interesseret.
Forældre kan i øvrigt følge med i hvad barnet har lært, ved at logge på “parent-mode”.
På den måde er det let at holde sig involveret i processen, også selvom barnet mest anvender det på egen hånd.
Tynker har også et sæligt fokus på at inspirere piger til at kode. Så udover monstre og rumskibe, er der også søde dyr og figurer man kan lege med at styre.
Apps der programmerer robotter
Vi har indtil nu kun set på apps, hvor det hele foregår på skærmen.
Men der findes også mange legetøjsrobotter, som fungerer godt sammen med en app, og som netop lærer barnet at programmere mere eller mindre avancerede instrukser til robotten.
Bee-bot (fra 4 år)
Bee-bot er lavet til de aller mindste. Den er god til at lære barnet, hvordan computeren kan styre “rigtige” ting, som ikke kun er på skærmen.
Figuren er en sød lille mariehøne i plast.
Barnet planlægger ruter for robotten, som så følger de instrukser den får givet. Det kombineres typisk med andet legetøj, så mariehønen fx. styres rundt om en bamse, gennem et legohus osv.
Sphero SPRK+ (fra år)
En lidt mere avanceret robot, som også er meget sjov for større børn er Sphero.
Den er i virkeligheden temmelig avanceret, men har et super godt interface på appen, som gør den let at bruge.
Den har forskellige modes:
- Fjernstyring: Brug den på samme måde som en fjernstyret bil, hvor du blot bruger nogle controls på mobilskærmen til at styre.
- Programmering: Planlæg en serie navigationer, som robotten så udfører.
- “Følg sporet“: Lad robotten selv finde vej, ved at følge en papirstrimmel du lægger ud på jorden.
Jeg har den selv, og har meget sjov ud af den.
Min 2-årige dreng synes den er mægtig sjov at løbe efter, selvom han er for lille til at lære at styre den endnu.
Tynker programmet, som vi omtalte ovenfor, kan også forbindes til Sphero robotten og en lang række andre droner og robotter.
Lego Mindstorm (fra 8 år)
Sidst men ikke mindst findes der er fantastisk univers til de større børn fra Lego.
Det er Mindstorm robotterne:
Som vi kender det fra Lego, kan du bygge mange forskellige robotter med klodserne, og det særlig her er programmeringsdelen.
Med til disse byggesæt følger nemlig en række sensorer, som kan kontrolleres via computeren.
Dvs. du kan lade Lego-modellen reagere på input som lyd, lys, touch og farver.
Med de tilhørende apps, kan du programmere og instruere modellerne, til at udføre en række opgaver.