5 hypede gadgets der aldrig slog igennem

Nogle gadgets hypes enormt inden de kommer, men ikke alle produkterne kan leve op til forventningerne. Andre bliver udgivet for sent til at blive populære.

Vi kikker her på en række af hypede gadgets, som aldrig levede op til forventningerne. 

Nokias konsol og mobil i ét: N-Gage (2003)

I slutningen af 2003 lancerede Nokia deres konkurrent til Game Boy Advance. Enheden blev lanceret som en gaming konsol, som også var en telefon.

Mange forfejlede gadgets har været for simple i funktionerne, men denne enhed led under det modsatte. Den ville måske for meget, og endte i stedet med at klare hverken telefondelen eller gamingdelen særlig nok.

Den var ganske enkelt ikke i stand til at slå Nintendos Game Boy Advance fra 2000, som allerede havde solgt ca. 10 millioner stk, da N-Gage udkom. Det betød også, at der var langt flere spil til Game Boy Advance, og det var et stort problem for Nokia.

Der fandtes over 1500 spil til Game Boy Advance, mens der kun blev udviklet 57 spil til N-Gage. 

Den første version af N-Gage havde mange fejl, og selve designet gav på ingen måde en lige så god spiloplevelse som Game Boy Advance. Senere udkom en anden version af N-Gage, hvor man havde fikset en del bugs og designfejl.

Det var dog på ingen måde tilstrækkeligt, så N-Gage fik hurtigt et meget dårligt ry, og spiludgiverne holdt op med at udvikle spil til den.

Fx. var det nødvendigt at fjerne bagcoveret og tage batteriet ud for at kunne skifte spil.

Den er dermed ikke godt designet til gamere, da der er for meget unødvendigt bøvl forbundet med brugen. Det gælder gælder også til almindeligt telefonbrug.

Apples spillekonsol: Bandai Pippin (1995)

De færreste ved det, men Apple forsøgte sig faktisk tilbage i 1995 med en spillekonsol.

Den primære grund til at stort set ingen kender den, er selvfølgelig at det blev en kæmpe fiasko.

Spillekonsolen Bandai Pippin blev udviklet til spil på CD, men da den blev lanceret, var der blot 18 forskellige spil. 6 af de spil var allerede inkluderet med maskinen.

Der blev blot solgt 42.000 af de 100.000 Bandai Pippin der blev produceret. Den nåede blot et enkelt år (1996-1997) på markedet, før at man opgav projektet.

Da man lancerede maskinen, så den ellers lovende ud. Den indeholdt Apples nyeste grafiske løsning. Allerede på daværende tidspunkt var de forrest på markedet i forhold til det grafiske med farver.

Men udover at mangle spil, var prisen høj. Den kostede 599$, og samme år lancerede Nintendo deres Nintendo 64, som kun kostede 199$, og havde 388 spil.

Google Glasses (2013)

Selvom Google aldrig lovede privat-forbrugerne adgang til brillerne, så var der ekstrem meget hype, som følge af de briller, de lavede til udviklere.

De var en spændende futoristisk idé.

Briller med rutevejledning, mails, assistent i øret og mulighed for at tage billeder.

I praksis kom produktet aldrig fra land. Google havde gjort det muligt for udviklere at købe brillerne, så de kunne udvikle apps til brillerne, men der kom aldrig rigtig gang i udviklingen.

Google glasses on mans head
Fotograf: Loic Le Meur

Hypen forsvandt også hurtigt efter. Nok mest fordi forbrugerne ikke kunne se ideen i at have både smart-briller og smartphones.

Samtidig var der meget i vejen med det æstetiske.

Vi har i sin tid testet brillerne her på redaktionen, og kvaliteten og effekten var langt fra forventningerne.

En anden udfordring var designet.

Alt i alt betød disse faktorer, at Google Glasses blev lagt på hylden. Kender man Google ret, har de højst sandsynlig ikke opgivet at lave smartbriller. De venter nok nogle år til at teknologien er til, at man kan lave et produkt med ekstra funktioner, og som også ser flotte ud. De har lovet en 2’er, men det er efterhånden tre år siden.

Microsofts smart watches (2004)

Dette smart watch lancerede Microsoft i samarbejde med urproducenten Suunto.

Microsoft smart watch 2004

Uret var på flere fronter sammenlignelig med vor tids smart watches.

Uret kunne dog ikke forbindes til en smartphone, men modtog i stedet al information via radiosignalVia radiosignal kunne man se nyheder, aktiepriser, vejr osv. Dog ikke notifikationer fra telefonenen. 

Man måtte se i øjnene, at det ikke solgte.

Det skyldes dels at funktionerne i uret allerede var til stede i de nye smartphones, som var begyndt at slå igennem hos den brede befolkning. Målgruppen for “Early adopters” til dette ur, var således mere interesseret i at få en smartphone, og det gjorde uret overflødigt.

Var uret udkommet nogle år tidligere, kunne det formodentlig have blevet en stor succes. 

Twitter Peek (2009)

Twitter har aldrig for alvor slået igennem blandt almindelige danskere. Men i USA og andre lande har det sociale medie længe været ekstremt populært.

Twitter forsøgte sig med en dedikeret Twitter-enhed i 2009.

De kaldte den Twitter peak:

Twitter peak device 2009

På enheden kunne man tjekke sit Twitter feed og sende tweets. Derudover havde enheden en internetbrowser.

Time Magazine udråbte det lille device til “Gadget of the year”, men enheden blev ikke just en succes.

Udover at være fyldt med fejl, var den overflødig, fordi man allerede på daværende tidspunkt kunne gøre nøjagtig det samme på en smartphone. Desuden var browseren praktisk talt ubrugelig, da den var meget langsom og også havde mange fejl.

Ved at installere en app på sin mobil, kunne man klare mere på sin mobil end på den Twitter Peak. 

Enheden kostede 199$, og der blev kun solgt et meget lille antal.