Guide til at skifte internetudbyder

Overvejer du at skifte din internetudbyder ud med en anden? Så har vi lavet en lille guide til dig her, hvor du lettest skifter udbyder.

Der kan være mange grunde til at skifte internetudbyder. Typiske grunde er:
  • General manglende tilfredshed
  • For høj pris
  • (Manglende) kundeservice
  • Dårlig forbindelse
Generelt er der intet at frygte ved at skifte udbyder. Men du bør lidt tid af til at finde den rette nye udbyder, hvis ikke du allerede har fundet frem til den. TIP: På denne side samler vi hver måned de billigste bredbåndsabonnenter, så du hurtigt kan få et overblik. Vi har lavet denne guide, som fortæller dig alt, hvad du skal gøre, være opmærksom på og sige i forbindelse med et skift af internetudbyder.  laptop-1209008_640

Hvordan finder man det bedste bredbånd?

Der er stor forskel på de forskellige selskaber. Det gælder ikke kun pris, men også kundeservice, stabilitet, hastighed, bonus services (fx Netflix). Når du undersøger priser, bør du sikre dig, at du ikke skal betale nogle ekstra udgifter i forhold til installationen af dit nye modem, router mm.

Hvad skal du være opmærksom på?

Der findes forskellige typer bredbåndsteknologi: Kobber, mobilt bredbånd eller fibernet (lyslederkabler). Skifter du fra den ene til den anden, kan der være en meromkostning ved at skulle bruge en ny teknologi. Det er fx den største grund til at mange vælger at bruge det samme selskab, selvom de ikke er tilfredse med det. Så sørg derfor for, at du har styr på om der kommer en ekstra udgift i forbindelse med at du tegner et nyt abonnement.

Prissammenligning

Tip: Se flere kolonner ved at tippe mobilen

*inkl. oprettelse, fragt, gebyrer og evt. rabat måneder

(Links åbner i nyt vindue)

Bindingsperiode

Stort set alle abonnementer har en bindingsperiode du skal overholde. Det vil sige, at du godt kan bestille nyt internet, men ikke kan afbestille dit gamle, før bindingsperioden er ovre. Undersøg kontrakten om der kan være en unvej til at slippe udenom bindingsperioden. Som regel vil kontrakten være bygget på at levereandøren leverer det aftalte. Hvis manglen på dette er grunden til dit skift, så bør du undersøge og snakke med selskabet om dette. Om ikke andet, så kan du da søge kompensation for det. handcuffs-1078870_640

Når du tager telefonen

Det er ikke unormalt, at internetudbyderne forsøger at holde én som kunde, med næb og klør. Det er derfor vigtigt at du gør alle dine forholdsregler i forhold til at skifte udbyder. Som regel vil firmaet du ønsker skal være din nye udbyder gerne være meget behjælpelig med at får ændret dit abonnement. Du bør skrive alle dine opkald ned, hvad de har lovet og hvad de har sagt, dato og klokkeslæt, hvad personen du snakker med hedder og andre vigtige detaljer. I tilfælde af at der skulle opstå en uenighed senere hen, så har du beviser for udtalelser af andre medarbejdere.