Opsigelse af internet? 6 ting du skal vide først (enkel guide)

Du kan typisk opsige din internet forbindelse til den første dag i næstkommende måned. Så længe du er udenfor din bindingsperiode.

Hvordan opsiger jeg mit internetabonnement? Du tager telefonisk eller skriftlig kontakt til din internetudbyder, og meddeler dem hvilken dato du ønsker at opsige abonnementet. Du bør bede om et skriftligt svar, så du har opsigelsen på skrift. Bemærk at der ofte er en bindingsperiode på et abonnement.

Dette var det korte svar.

Lad os se lidt nærmere på nogle af de ting, du skal vide, når du ønsker at opsige dit internetabonnement.

Hvor lang bindingsperiode har jeg?

Internetforbindelser i Danmark har typisk seks måneder bindingsperiode. Det gælder for både bredbånd og fibernetforbindelser.

Det er ikke lovligt for internetudbyderne, at binde dig for mere end seks måneder.

Når vi taler om mobilt bredbåndaftaler, vil der typisk kunne være én måneds opsigelse. Dette er fordi disse services leveres via mobilmasterne, og mobilabonnementer løber ofte fra måned til måned.

Det er vigtigt, at du læser din aftale med en udbyderen grundigt, så du ved præcis hvor langt din opsigelse er. Hvis du er i tvivl, kan du altid bede internetudbyderen om at sende dig en kopi af jeres aftale.

Hvordan skifter jeg lettest til en ny internetudbyder?

Hvis du blot ønsker at flytte dit internet fra en udbyder til en anden udbyder, kan du bede den nye internetudbyder om at opsige det gamle abonnement.

Det kræver dog at du giver dem en skriftlig fuldmagt til at gøre det for dig.

Det er altid den letteste måde at ordne det på, da du på denne måde undgår at have nogle dages overlap, hvor du ikke har internetforbindelse.

I nogle tilfælde kræver det dog, at du selv opsiger din aftale. Det kan fx være hvis du ønsker at få en ny type internet (fibernet vs. bredbånd). I disse tilfælde skal du være meget opmærksom på hvornår den ene aftale udløber, og hvornår den nye aftale begynder. Ellers kan du risikere at stå uden internet i en periode.

På mange måder minder dette om måden du opsiger et mobilabonnement. Her vil du også typisk lade den nye udbyder opsige det gamle abonnement, så du ikke oplever at stå uden mobilabonnement i en periode.

Internet og mange opsiges typisk me den måneds varsel. Dvs. at hvis du opsiger dit internet den 13. februar, så vil du formodentlig være bundet af aftalen måneden ud + den kommende måned. Du vil således være ude af abonnementet den 1. april.

Hvor skal jeg opsige mit internetabonnement?

Du skal opsige dit internetabonnement direkte til din internetudbyder. Det er dem du har aftalen med, og her finder du en liste over kundeservice hos alle 23 internetudbydere.

Har jeg fortrydelsesret på mit bredbånd?

Du har altid 14 dages fortrydelsesret, når du køber en service. Med mindre der er andet noteret på aftalen. Men når det gælder internetydelser, gælder de 14 dage altid fra den dag du indgik aftalen med internetudbyderen.

Det er således vigtigt, at du får en god og stabil forbindelse inden for de første to uger, da du herefter er bundet i hele din bindingsperiode.

Du har du altid mulighed for at klage til Teleankestyrelsen, hvis du ikke mener du får den hastighed du betaler for. Eller hvis du på andre måder mener, at internetudbyderen ikke leverer det aftalte i den skriftlige aftale.

Kan jeg tage min internetforbindelse med til en ny adresse?

Hvis du står foran en flytning, og ønsker at medtage din internetforbindelse til denne adresse, skal du læse med her.

Det er nemlig ikke muligt, i langt de fleste tilfælder. Sagen er at internetudbyderen ikke ved, om de kan levere en internetforbindelse på den nye adresse. Her er det en god først at tjekke hvilke internetudbydere der dækker den nye adresse.

Det er vigtigt at du tjekker dette (linket ovenfor), da du ellers kan ende med en for dyr internetforbindelse.

Det vil ofte være tilfældet, at du kan få nogle andre abonnementer på den nye adresse. Derfor vil du også typisk kunne spare en del penge ved at skifte til ny udbyder, eller ved at skifte abonnement. Det kan også være at du har billigere adgang til fibernet, bredbånd, ADSL, eller en anden type internetforbindelse.

Det ved du altsammen kunne tjekke for den nye adresse med dette link.

Så svaret er ganske enkelt, at i nogle tilfælde kan du godt tage din gamle internetforbindelse med, men det er meget sjældent, at du sparer noget ved dette. Der er også typisk smart at få tjekket op på din Internet pris, når du alligevel er ved at flytte. Her kan du se aktuelle tilbud og kampagner på bredbånd og her har vi en oversigt over abonnementer på fibernet.

Skal jeg opsige skriftligt eller via telefon?

Du kan selv bestemme, om du ønsker at opsige dit internetabonnement via telefonen til kundeservice, eller om du ønsker gør det skriftligt via brev.

Vi anbefaler dog, at du altid bede om at få et skriftligt svar via e-mail, så du har opsigelsen på skrift. Det er vigtigt for at kunne dokumentere datoen, og have sikkerhed for at de har har noteret det hele korrekt i deres system.

Hvis du har en forventning om, at der kunne komme uoverensstemmelser mellem dig og internetudbyderen, er det dog altid en god ide at indgive opsigelsen skriftligt.

Sagen er nemlig, at hvis du på et senere tidspunkt ønsker at klage over internetudbyderne, er det en rigtig god ide at have skriftlig dokumentation. Du skal også have klaget skriftligt til internetudbyderen, før du kan fremføre din sag hos Teleankestyrelsen.

Her kan du læse mere om hvordan du klager over din internetudbyder.