OnePlus – Alt du skal vide om flagship-killeren!

Denne artikel handler om OnePlus generelt.

Hvis du leder efter en anmeldelse af deres seneste mobil, finder ud det her: anmeldelse af OnePlus 6.

Hvem er OnePlus?

Interesserer du dig for mobiltelefoner, så har du med sikkerhed støt på navnet Oneplus.

Oneplus er er forholdsvis ny kinesisk mobilproducent, som så sin begyndelse i starten af 2014. En mobil som du typisk køber fordi du elsker høj performance, og ikke vil være bundet til et mobilabonnement.

Det var oprindeligt tidligere medarbejdere for Oppo som startede deres egen fabrikation af smartphones.

oneplus-logo-1 (640x360)

kilde: android community

De har til dags dato lanceret en række smartphones – den seneste er OnePlus 6. Navnet på producenten kan virke kryptisk, men efter at have undersøgt det, kan jeg ikke finde frem til en dybere mening med navnet – udover det er catchy og folk husker det!




Deres smartphones er blevet kendt som Flagship-killers, fordi de konkurrerer med de andre smartphone fabrikanters topmodeller.

Det er særligt på den billige pris, at Oneplus er blevet et verdenskendt fænomen, men også på deres atypiske invite system, som de brugte i starten. Dvs. man skulle inviteres af en OnePlus ejer, for at kunne købe en af deres telefoner.

Styresystem: OnePlus er Android telefoner, som kører på deres egen version af Android (Oxygen OS), med undtagelse af Plus One, som er præ-installeret med Cyanogen mod. Læs mere her om mobil styresystemer.

Invite systemet.

En af de mest interessante ting ved OnePlus selvskabet er det invite system, de startede med at bruge. I al sin enkelhed betød invite-systemet, at du ikke kunne købe en OnePlus telefon uden en invite. Ifølge virksomheden gjorde de dette for at producere i forhold til efterspørgslen.

I starten producerede de kun nogle få hundrede telefoner af gangen, hvilket på ingen måde svarede til efterspørgslen.

Dette skabte en hype omkring telefonerne, som har gjort netop dette selskab langt mere kendt end andre sammenlignelige kinesiske mobilproducenter. Spørgsmålet er så om der reelt var behov for et invite-system eller om det var et marketings-stunt.

Efter noget tid på markedet kan nogle af modellerne nemlig i dag erhverves uden invites. Dette giver ikke synderlig meget tiltro til at et fortsat brug af invite-systemet skyldtes, at man vil ramme udbud og efterspørgsels punktet perfekt.

Det kan godt være at det var sådan tiltænkt, men nu fungerer det mest af alt som en genial markeds strategi.

Jeg anskaffede min egen Oneplus One invite gennem Den Blå Avis. Der var jeg heldig at få den til 20 kroner, selvom at det var kort efter lanceringen af telefonen.

Efter at jeg ”kom ind i varmen” blev det meget lettere at få invites – også til de nye modeller.

Oneplus har også kørt kampagner, hvor man kan købe en af modellerne uden invite. Dette var fx at man kunne købe en telefon hver tirsdag i en måned, men kun i en time. Efter et stykke tid “frigav” de telefonerne, så man kan købe dem uden invites.

Oneplus – en flagship-killer?

Betegnelsen flagship-killer er noget brugerne af og OnePlus selv har givet modellerne.

Et flagskib er en virksomheds bedste (og dyreste) topprodukt. I mobil-verdenen er det modeller som: IPhone X osv. Betegnelsen flagship-killer betyder altså, at OnePlus bør have et mere attraktivt produkt end de andre producenters flagskibe.

Det kunne have været en udkonkurrering på design eller hardware, men for OnePlus er det prisen.

Prisen for den billigste OnePlus model er næsten halvdelen af prisen på nogle af de andre flagskibe. Det er derfor ganske naturligt, at prisen er det mest interessante ved OnePlus. Priserne på smartphones er, siden introduktionen af den første smartphone, kun gået en vej – op!

Det er derfor særligt interessant, når firmaer går imod den strøm og tilbyder et kvalitetsprodukt til billigere penge.

Tendensen går stille og roligt mod at producere billigere telefoner. En proces som den kinesiske mobilproducent Huawei kickstartede med deres lancering af billigere smartphones.

Generelt set gælder det for alle tre OnePlus modeller, at man får rigtig meget for pengene i forhold til hvilken hardware der sidder i telefonerne, og det forholdsvis flotte design. Men…. “træerne vokser jo ikke ind i himmelen” og der er selvfølgelig også et ‘men’ omkring OnePlus modellerne, hvilket jeg hurtigt gennemgår nederst på siden.

Ønsker du at gå mere i dybden med disse men’er, vil jeg anbefale at du besøger MKBHD’s side på Youtube.

De forskellige modeller:

OnePlus One var den første model, som selskabet lancerede. Den blev også mit eget første bekendtskab med producenten.

oneplusone_summit_01 (640x359)

kilde: www.forbes.com

OnePlus Two blev lanceret som producentens anden model. Denne model blev lidt dyrere end forgængeren, men der blev også opgraderet på hardware og design.

Der er kommet en opgradering på alt hardware og særligt den nye fingeraftryks-læser imponerede mig. Hurtigere end andre producenters, dog til tider lidt mere upræcis, nogle gange to det to forsøg at få den til at låse op.

Prisen på OnePlus Two var ca. 3.000 kr.

AndroidPIT-OnePlus-2-box-phone-back-w782 (640x360)

kilde: AndroidPit

OnePlus X markerede en ny type model, med denne gik producenten ikke efter at være flagship-killers, men forsøgte derimod at lave en telefon, som kunne udkonkurrere smartphones i et billigere prisleje. Med denne model har OnePlus taget et stort skridt ift. deres design.

Man kan dog med rette sige, at den til forveksling ligner en IPhone 4, med en forside og bagside af glas, samt runde kanter. Prisen for X’eren var 2.049,00 kr.

1495368577828017220 (640x349)

kilde: gizmodo.com

OnePlus 6

Den seneste model, som vi har omtalt her i sit eget omfattende test og review.

Du får meget, men… (konklusion)

Det virker som om at OnePlus går efter en mere mainstream model, som let kunne forveksles med andre flagskibe (Huawei, Xiaomi, HTC). Men det gør ikke spor for mig, på trods af at jeg var meget tilfreds med de to tidligere modellers sandpapir bagcover.

Dette skal ikke ses som en anmeldelse, nærmere en entusiast, der kort vil beskrive de første indtryk OnePlus 2,3 og 6 har givet mig.

Nogle kunder oplevede (særligt med OnePlus), at der var fejl på deres enhed. En af de typiske fejl var pixelfejl, som dog let kunne kureres ved at lade telefonen få lidt sollys.

Et andet meget væsentligt problem er at du ikke kan få en forhandlerforsikring. Der er stort set ingen, der kan reaparere den og udvalget af reservedele er sparsomt. Så får du problemer, kan du være heldig at finde en reparatør der kender til telefonerne. Ellers er det frem med Youtube og se på guides til hvordan du selv fikser det.

Konklusionen er: du får rigtig meget for pengene, men det er ikke nødvendigvis den flagship-killer som de selv omtaler modellerne som.

Ifølge en benchmark-test lavet af Ubergizmo, er Oneplus bag de andre fabrikanter på de fleste testområder, på nær batterilevetid. Du kan se alle de benchmark-test de kørte her.

Undrer du dig over at telefonerne har plads til to simkort, så tjek denne artikel hvor jeg forklarer fordelene ved dual simkort.

Josua Poulsen

Josua er Android-nørden på teamet. Han kører pt. på en OnePlus 6 mobil. Han tester konstant nye mobiler, headphones og andet godt tech. Han skriver også en stor del af indholdet om internet- og mobilmarkedet.

Lignende artikler